Iranski nuklearni program

Iako iranski nuklearni program volimo gledati kao nekontrolirano štancanje raketa i atomskim bombi koje će jednog dana ti “fundamentalisti” ispaliti na Izrael, a ako ih se jako razljuti i na Europu, činjenica koju često zaboravljamo jest da se populacija Irana u zadnjih 20 godina udvostručila, da Iran uvozi goleme količine plina i električne energije. Da bi zadovoljio svoju glad za energijom, Iran nastavlja, unatoč pokušajima SAD-a, razvijati svoju nuklearnu tehnologiju jer mu je ona, kao izvor energije, nužna.

Ameri su, naravno, sve zakuhali…

Pogledamo li faktografiju vezanu uz iranski nuklearni program, njega su započele upravo SAD još 50-ih godina unutar bilateralnih ugovora dviju zemalja. Godine 1957. dvije zemlje su potpisale ugovor o civilnoj nuklearnoj suradnji unutar programa “Atoms for peace“, budući da je upravo CIA pomogla Mohammadu Rezi Pahlaviju da dođe na vlast. Slijedeći korak u nizu bio je osnutak Teheranskog nuklearnog istraživačkog centra (TNRC - Teheran Nuclear Research Center) 1959. godine kojeg je vodila tek osnovana Iranska agencija za nuklearnu energiju (AEOI - Atomic Energy Organization of Iran). Prvi istraživački reaktor snage 5 megavata instaliran je u TNRC, a su donirali upravo Amerikanci, 1967. godine. Planovi šaha Reze Pahlavija za civilnu primjenu nuklearne energije bili su izgradnja 23 nuklearne elektrane do 2000. godine.

Također, potrebno je napomenuti da je Iran 1968. godine potpisao “Sporazum o neširenju nuklearnog naoružanja“, a ratificirao ga 1970. godine.

Naftna kriza

Kada je 1973. godine izbila naftna kriza, šah Reza Pahlavi je zaključio da je nafta suviše plemenita da bi se samo tako spaljivala i da iranski nuklearni program mora konačno stati na vlastite noge. Prva nuklearna elektrana trebala je biti sagrađena u suradnji s Nijemcima u Bushehru, no suradnja je bila prekinuta 1979. nakon iranske revolucije. U to doba Iran je na godišnjoj bazi proizvodio 6 milijuna barela nafte što je otprilike 150% današnje proizvodnje, a da bi na neki način osigurale svoj izvor nafte u Iranu, Henry Kissinger je kao državni tajnik potpisao National Security Decision Memorandum 292 pod naslovom “Nuklearna suradnja SAD-a i Irana” u kojem bi se Iranu omogućio otkup američke nuklearne opreme. Da stvar bude još zanimljivija, 1976. godine je američki predsjednik Gerald Ford omogućio Iranu da otkupi postrojenje za ekstrakciju plutonija iz istrošenog nuklearnog goriva, kako bi Iran mogao ostvariti kompletni nuklearni ciklus. SAD su u to doba snažno podupirale iranska nastojanja da izgradi masivnu nuklearnu industriju, no upravo nastojanja donijela su Iranu posjed nad tehnologijom za obogaćivanje urana i ekstrakciju plutonija koja se, nažalost, mogla upotrijebiti i u vojne svrhe.

Buduća nuklearna elektrana u Bushehru

Iranska revolucija 1979. godine

Nakon što je bijesna rulja 1979. godine pod vodstvom ajatolaha Khomeinija konačno zbacila diktaturu Reze Pahlavija, AOEI je informirala Međunarodnu agenciju za atomsku energiju (IAEA) o tome kako namjerava nastaviti svoj nuklearni program s vlastitim rezervama urana i vlastitom tehnologijom i IAEA je razmišljala o tome čak da pomogne Iranu u realizaciji nuklearnog programa, no pod pritiskom SAD-a morala je odustati. Još jedan problem koji je pogodio iranski nuklearni program bilo je odbijanje Francuske da isporuči obogaćeni uran. Drugim riječima, nakon 1979. Iran je, osim povremene pomoći Rusije i Kine po pitanju nuklearne energije bio prepušten sam sebi. Da stvar bude smiješnija SAD-u su bile plaćene milijarde dolara u skladu sa sporazumima prije revolucije, no niti je obogaćeni uran ili oprema isporučena, niti su milijarde dolara vraćene, a slično se dogodilo i sa Nijemcima, koji nikad nisu dovršili dva predviđena reaktora u Bushehru. Pokušavši natjerati Francusku da im omogući otkup obogaćenog urana tijekom 80-ih godina, Iran je počeo financirati Hezbollah koji je sudjelovao u otmicama francuskih civila, ali postoje indicije da je Iran sudjelovao u ubojstvu Georgea Bessea menadžera Eurodifa, tvrke koja je odbijala isporučiti obogaćeni uran, unatoč tome što je Iran u svom posjedu držao 10% dionica tvrtke. Riješenje za Eurodif nađeno je 1991. godine kada je Iran preuzeo 25% vlasničku strukturu preko francusko-iranske konzorcija Sofidif, no zauzvrat Iran je prestao tražiti obogaćeni uran.

Iransko - irački rat i posljedice

Za vrijeme iransko - iračkog rata u dva navrata, 1984. i 1988. godine, Irak je bombardirao nedovršene nuklearne reaktore u Bushehru, tako da je iranski nuklearni program privremeno zaustavljen. Godine 1995. Rusija je počela graditi lakovodni nuklearni reaktor u Bushehru čiji završetak se očekuje 2007. godine. Također, 1996. godine Kina je (unatoč pokušajima SAD-a da spriječi isporuku) uspjela Iranu isporučiti postrojenje za konverziju pri obogaćivanju.

Natezanja Irana sa IAEA-om i Vijećem sigurnosti

2002. godine, zahvaljujući iranskom disidentu otkriveno je postojanje postrojenja za obogaćivanje urana u Natanzu te postrojenja za dobivanje teške vode u Araku, za koja se do tada nije znalo i otada su počela sada već znamenita prepucavanja Irana sa IAEA-om i Vijećem sigurnosti. 2004. godine Iran je privremeno suspendirao program obogaćivanja urana, no 2005. je obnovljeno obogaćivanje urana u postrojenju u Isfahanu. Ove godine, u veljači, IAEA je odlučila prijaviti iransko djelovanje Vijeću sigurnosti, a u ožujku je iranski predsjednik Ahmadinedžad objavio da je Iran uspješno proizveo 3.5% obogaćeni uran koji se može koristiti u nuklearnom reaktoru, no za potrebe nuklearnog oružja potrebno je 90% ili veće obogaćenje koje Iran u ovakvim uvjetima vjerojatno neće još dugo dostići.

Postrojenje za dobivanje teške vode u Araku

Iranske nuklearna infrastruktura

Činjenica je da Iran trenutno nema nuklearnih elektrana u kojima bi mogao koristiti nuklearno gorivo koje proizvodi. No, dovršetak nuklearnog reaktora u Bushehru kojeg grade Rusi od 1995. godine, planiran je 2007. godine, a započeta je i gradnja teškovodnog nuklearnog reaktora u blizini postrojenja za dobivanje teške vode u Araku, čije dovršenje se planira 2014. godine. Prema informacijama iz Wikipedije, Iran trenutno posjeduje:

  • Nalazište rude bogate uranom u Saghandu, čiji rudnici su 2005. bili još u izgradnji
  • Postrojenje za mljevenje uranske rude u Ardakanu, koje je trebalo biti dovršeno 2005.
  • Postrojenje za konverziju rude urana u uran-heksafluorid u Isfahanu. Uranov heksafluorid je plin pogodan za proces obogaćivanje urana putem difuzije kroz polupropusnu membranu ili centrifugama. Na istoj lokaciji se nalazi i postrojenje za proizvodnju cirkonijevih košuljica za šipke uranskog goriva.
  • Podzemno postrojenje za obogaćivanje urana u Natanzu, sa 1160 centrifuga od kojih su neke još u izgradnji.
  • Postrojenja za dobivanje teške vode u Araku, gdje je nedavno otvoren novi dio postrojenja.
  • Također, Arak je lokacija budućeg teškovodnog nuklearnog reaktora čiji se dovršetak očekuje 2014. godine.
  • Četiri mala eksperimentalna reaktora u Isfahanu koje su isporučili Kinezi.
  • Lakovodni reaktor ruskog VVER-1000 tipa u izgradnji u Bushehru. Dovršetak se planira 2007. godine, a namjena je, prije svega, civilna.
  • Centri za istraživanje nuklearne energije u Bonabu, Karaju te TNRC u Teheranu u kojem se nalazi i 5 MW eksperimentalni nuklearni reaktor.
  • Odlagalište radioaktivnog otpada u Anaraku u blizini istraživačkog centra u Yazdu.

Kao što je vidljivo, Iran ima potpunu strukturu za proizvodnju nuklearnog goriva te jednom kada izgradi reaktore, moći će bar neko vrijeme autonomno voditi nuklearnu politiku odnosilo se to na civilnu ili vojnu primjenu.

Političko pitanje

Iako je Iran potpisao “Sporazum o neširenju nuklearnog naoružanja” 1968. godine i 1970 godine ga ratificirao, nepovjerenje Zapada proizlazi iz činjenice da je Iran, sve do slučajnog otkrića 2002. godine, tajio postojanje dvaju nuklearnih postrojenja. S druge strane nakon priče s Francuskom oko Eurodifa, nikad ispunjenih obaveza tvrtki iz SAD-a i Njemačke koje su bile uredno plaćene, nimalo me ne čudi ponašanje opečenog Irana. Iako dokazi o vojnoj primjeni ne postoje, zbog stalnih prijetnji SAD-a potencijalnim investitorima, Iran je, osim investicija Rusije i Kine, prepušten samome sebi. No, za razliku od Sj. Koreje, koja uspješno balansira sa SAD-om i svojim nuklearnim programom, Iran nema toliko manevarskog prostora, budući da je SAD osigurao svoje naftne interese u susjednom Iraku, ali i zato što je blizu Europe, koja nije baš mirna s potencijalnom nuklearnom prijetnjom u blizini.

Iran, pak s druge strane smatra da je nuklearna energija potrebna kako bi mogao opskrbljivati strujom svoje brzorastuće gospodarstvo, bez da bude ovisan o susjednim zemljama. Također, Iranci smatraju da bi njihove naftne rezerve trebale biti trošene za druge primjene, a ne za dobivanje električne energije. Ono što posebno izluđuje javnost u Iranu jest činjenica da Iran želi sebe, unatoč vjerskom režimu, prikazati kao naprednu državu koja može sama pokrenuti svoj tehnološki napredak, a SAD ih po pitanju nuklearne energije, ali i drugih tehnologija nastoje prikazati kao nazadnu zemlju u kojoj vladaju fundamentalisti kojima bi u ruke bilo opasno dati bilo kakvu tehnologiju da ona ne bi bila uperena protiv SAD-a.

Moje iskreno mišljenje jest da Iran prvenstveno ima namjeru rabiti nuklearnu energiju za civilne svrhe, a konotacije sa vojnim svrhama, ali i nedavno ispaljivanje rakete kratog dometa jest pokazivanje zubiju s jedne i druge strane. Realno gledano, dok se IAEA, Vijeće sigurnosti, SAD i Europa s jedne strane i Iran s druge natežu, iranski nuklearni program polako ali sigurno napreduje.

Resursi

Povezani članci

Nuklearna energija - Bez Komentara - 12:54 pm - August 29, 2006 -

14 Komentara »

Komentar by Monsoon

August 30, 2006 @ 2:03 am

Mislim da nije bitno u kontekstu nuklearnog razvoja da li Iran zeli bombu ili ne. Vjerovatno zeli bombu i to ne bi trebalo biti cudno, jer mu je to realno gledajuci jedini sigurnosni osigurac. ‘Iranski problem’ koji namece US je da se Iranu kao ‘nestabilnoj fundamentalistickoj’ zemlji ne moze dopustiti posjedovanje atomskog naoruzanja. Ako analiziramo stabilnost zemanlja u okruzenju, Pakistan bi prvi trebao biti na listi zabrana obzirom na nestabilnost. Indija nije potpisala NPT pa posjeduje atomske bombe i jos je US nagradjuje s razvojnim projektima. O Izraelskim ‘nepostojecem’ programu nema smisla pricati. Dakle, iranski nuklearni problem je relativno minoran u odnosu na zemlje u okruzenju, pa ipak je Iran taj koji je na nisanu. Osim naftnih (i plinskih!) rezervi koje su definitivno na listi prioriteta ‘globalista’, rusenjem Sadamovog Iraka doslo je do poremecaja ravnoteze snaga u kojem je Iran izasao kao najjaca regionalna drzava (odatle je i libanonski Hezbollah, koji je gotovo do jucer bio kontroliran iz Sirije, sad pod kontrolom Irana). Ukratko, kompletan ‘Bushit’, a nazalost nece ici nabolje nakon isteka ‘ultimatuma’ za prihvat prestanka obogacivanja urana. Interesi raznih zemalja prema USA su takodjer dio jednadzbe s tri nepoznanice: Kina, Rusija, Izrael. I Rusija i Kina imaju ekonomske i strateske interese u Iranu, ali imali su ih i u Iraku pa vidimo kako je to ‘zavrsilo’. A tek Izrael? Cisti wild card!

Komentar by flop

August 30, 2006 @ 8:16 am

svaka čast na temi! mislim da će ih polako, ali sigurno neprijatelji pokušati omesti u toj nakani.. gotovo sam uvjeren da će Izrael, kada za to dođe vrijeme, srokati ključne ciljeve iz zraka.. ali to je samo moje mišljenje..

Komentar by bezkomentara

August 30, 2006 @ 9:42 am

Da, mislim da malo zaboravih na izraelsku ulogu u tome, no Izrael je tu ionako samo produžena ruke Amerike, tako ako grizeš Izrael, to djeluje kao da grizeš nožni palac Amerike. Plinske rezerve Irana nisu toliko značajne u cijeloj priči, jer u suprotnom Iran ne bi trebao uvoziti plin (ili čuva vlastiti plin za…), ali nafta je, kao i uvijek, ključ.

Komentar by Monsoon

August 30, 2006 @ 4:45 pm

Izrael mozda i izgleda kao produzena ruka Amerike (i to je bio zadnjih desetljeca proslog stoljeca), ali se bojim da je u zadnjih nekoliko godina doslo do ‘poremecaja’ tog odnosa pa Amerika vise dobiva izgled produzene ruke Izraela, u svakom slucaju im se agende poklapaju previse u zadnjih 5-6 godina (u pricu oko 9/11 organizaciji necu ulazit u komentarima). Vladajuca grupa u Americi je pod izrazitim utjecajem radikalnog izraelskog lobija (vidi pricu o oklijevanju u libanonskoj situaciji). U prici o iranskoj nafti mi se cini da je vise pitanje sprijecavanja Kine da osigura pristup naftnim izvorima nego sto je to stvarno potrebno. Drugi dio price je postizanje nestabilnosti Irana tj. nepovjerljivosti u Iransku stabilnost kako bi eventualni transfer na petroeuro bio u kontroliranim okolnostima…p.s. iranske plinske rezerve su druge na svijetu, nakon ruskih, (www.infoplease.com/ipa/A0872966.html) samo im infrastruktura nije bas adekvatna (godine bez zapadnih ulaganja), uostalom kao ni rafinerijski kapaciteti, zato uvoze i benzin. Pozdrav.

Komentar by studena

August 31, 2006 @ 11:44 am

o tome bi se dalo polemizirati. da li je zaista nuklearna energija jedina alternativa? na bestseleru si ostavio jedan dobar post o posljedicama nuklearne energije po stanovništvo, misliš zaista da će u Iranu biti obazriviji?
A da će Arapi dobivenu nuklearnu moć upotrebljavati samo u civilne svrhe, moš´ si stvarno zataknut za šešir. Nitko nije toliko naivan da bi u to povjerovao.

Komentar by bezkomentara

August 31, 2006 @ 4:02 pm

Hm, ovo je malo nebulozno što si napisala, draga studena, jer prije svega generaliziraš Arape, potom zanemaruješ brojčane činjenice. A nuklearna energija je trenutno jedina stabilna alternativa fosilnim gorivima, pogotovo Iranu koji ne želi svoje fosilne resurse trošiti za električnu energiju jer je to skupo i neefikasno, kako je i sam Reza Pahlavi rekao, a ja ga parafrazirao. No, samom Iranu nije primarni interes nuklearni vojni program, kao recimo Sj. Koreji (jedina stvarna prijetnja koju ima), budući da je Iran ekonomski najjači igrač u toj regiji. Stoga, prije bih manje vjerovao Sj. Koreji, nego Iranu.

Komentar by video

August 31, 2006 @ 9:31 pm

\\\”nekontrolirano štancanje\\\” bombi!?!
a kao ameri kontrolirano štancaju?????????
to je sve shit jer se sad boje da im se vrati milo za drago!!!
ameri su *množina ženskih spolovila* trenutno i boje se ,naravno sami su si skuhali i sad nek žderu!!!
sta uopće rade daleko od svoje zemlje,čuvaju tuđu???

Napomena: na ovom blogu se učimo toleranciji, obuzdavanju bijesa i pristojnom izražavanju.

(edit: bezkomentara)

Komentar by katjusha

August 31, 2006 @ 10:30 pm

nekako imam feeling da ce izrael izvrsiti prljav posao za amerikance. poprilicno sam siguran da onog trenutka kada ustanove da je iran presao granicu koju izraelci smatraju sigurnom zonom, izrael ce napasti neka iranska nuklearna postrojenja i unistiti ih upravo kako su bombardirali i iracka postojenja 1980-ih godina. bit ce to prljav posao obavljen za amerikance jer se oni nece bas usuditi bombardirati iran jer bi to zbilja bilo neprikladno za javnost i dodatni ‘direktni’ razlog mrznje amerike. posljedice toga vrlo lako mogu biti cijena nafte 150 $ po barelu no nesto vise od eventualnih napucavanja nije za ocekivati jer arapi su vrlo neslozni i podmukli, prodali bi i rodjenu majku za malo zlata i srebra (govorim iz vlastitog iskustva iako mi se arapi s druge, one kulturne strane jako svidjaju, al sto jest jest, podmukli su i jeftine cijene).

inace sirija je takodjer u zadnjih 5-6 godina otkrila velika nalazista plina i ponesto nafte no kako postoje sankcije od strane sad-a, americke kompanije ne smiju suradjivati sa sirijom pa su tamo upali manje vazni igraci poput nase ine i croscoa.

i slazem se s tobom da je nuklearna energija najcisca i najefikasnija. ako iran ima mogucnost i znanje da naprave civilna nuklearna postrojenja onda imaju na to pravo. no trebalo bi to malo drukcije urediti medjunarodnim pravom i malo manje uplitati politiku u to. to je pak gotovo nemoguce jer zna se tko kolo vodi u svjetkoj politici.

Komentar by Goran

September 3, 2006 @ 6:32 am

Svaka čast na razumnom tekstu s obzirom na politički aspekt nuklearnog programa u Iranu i većinom razumne komentare. Kad bi samo svjetski političari imali takva dosljedna gledišta, kao i hrabrost da ih provode. Mene osobno prilično nasmijavaju, onako blago i pomalo cinično rečeno, npr. američki stavovi i akcije glede iranskog nuklearnog programu. Isto sam tako duboko uvjeren da je za sigurnost i stabilnost svijeta daleko opasnije Bushova, od Ahmedinejadove administracije. Uostalom, da nema takve politike SAD-a, u Iranu bi na vlasti vjerojatno bio liberalniji predsjednik.
Nadalje, vrlo mi je drago to, iakonaravno ne simpatiziram kršenja npr. prava žena u Iranu, to što je Iran veika zemlja, inpr. jača od Iraka i nekih drugih arapskih zemalja, pa ga se ne može amo tako napasti i okupirati. Iako je SAD velesila, ona si nikako nemoze dopustiti luksuz da napadne Iran. Snage su joj vec razvucene u Afganistanu i Iraku, i da napadne Iran, to bilo po Ameriku deset puta gore od Vijetnama. Takodjer se slazem i s time sto ste jasno priijetili dvolicnost takve americke i svjetske politike te to da je Izrael doslovno samo produzena ruka Izraela. Izrael ima najvise neispoštovanih rezolucija UN-a. Da sad ne započinjem tu temu o tome što se sve zbiva na područjima kojima vlada Izrael i o zaprepašćujućim paralelama između ponašanja izraelskih vojnika i nacista tokom drugog svjetskog rata. Nadalje, slazem se s nekim analiticarima koji tvrde da je rjesenje izraelsko palestinskog pitanja kljucna stvar za mir u svijetu. a dok god iza izraelskih zločinačkih poteza s dvostrukim mjerilima stoji Amerika, tj. dok god je Bush na vlasti, taj problem se očito neće riješiti. Zato se svi trebamo nadati i/ili tome da će Amerika biti zbog svoje destruktivne politike što prije izolirana od međunarodne zajednice (možda zvuči pkao radikalna ideja, ali stvari lako mogu krenuti tim tokom ako ona nastavi ne surađivati) i/ili tome da na sljedeci izborima demokratski predstavnik pobijedi, da dovoljno Amerikanaca glasa za demokratskog kandidata, i to ne natpolovican broj ljudi, nego vise od natpolovicnog, broj dovoljan da nadmaši izborne prijevare konzervativaca (o tome bi se mogao napisati zanimljiv članak) koje su bile prisutne na prošlim izborima i bit će prisutne, moze se očekivati, i na sljedecim predsjedničkim izborima u Americi.

Komentar by Goran

September 3, 2006 @ 6:49 am

BTW, ja u svom komentaru niisam mnogo argumentirao svoje tvrdnje jer se argumenti u stvari nalaze u članku i već objavljenim komentarima. Samo sam dao jedan kratak pregled rečenog i još malo produbio. Jer tu se ne radi ni o čem drugom nego o dvoličnosti. Zašto Iran ne bi imao puno pravo na nuklearni program, na nuklearnu energiju. Koliko sam ja upućen, Iran pristaje na potpunu kontrolu svog nuklearnog programa, na to da se svjetska zajednica i Nuklearna agencijauvjere u to da je samo u mirnodopsjke svrhe, i da neće “širiti” nuklearno oružje. A ovi žele zanijekati to pravo. A izrael s druge strane nema nikakve sankcije, jer SAD sve uredno vetira (ulaže veto), a prekršio je najviše, oko 60 ako se ne varam, UN-ovih rezolucija. A, ako ne čitao samo one neke prominentne medije, posebno hrvatske, možemo vidjeti što Izrael radi u palestini već godinama i uojim strahotama žive ti ljudi, i što je sada napravio u Siriji. Ali, hvala bogu, primijetio sam malo u zadnje vrijeme da semijenja odnos medija prema izraelsko-palestinskoj krizi, tj. nači izvještavanja. Nisu uvije prvenstveno krivi palestinski teroristi i bombaši, i ne kaže se uvijek da Izrael samo “odgovara na napad” ili vrši odmazdu ili u tom smislu, kako se godinama izvještavalo, bez da se imalo udje u srz stvari i izvijesti npr. i o tome kkao Palestinci zive u Gazi i Zapadnoj obali. Bilo bi preopsirno da pisem o tiom grozortama, ali evo recimo tamo se zna desiti da trudnice ne puste preko kontrolne tocke na putu na bolnici, jendomsu natjerali izraelci na kontrolnoj tocki jednog palstinskog studenta glazbe da im svira violinu (kao sto su Nijemci u koonc-logorija tjerali židovske glazbenike da im sviraju), praktički 100% djece na palestinskim odručjima ima teže psihološke probleme,mokri u krevet itd., od svakodnevnih ratnh strahota, Izraelci mogu bez ikakva dokaza i suda noću ući tenkovima i bagerima i srušiti koju god kuću požele, koja im se učini sumnjivom i tako već mnogim godinama; zbog izolaije im je gospodarstvo u totalnom rasulu, sad je najnoviji ovaj zid, koji je noge palestinske poljoprivrednike jednostavno odvojio od njihove zemlje, maslinika i vrtova. Stoga se, iako ne opravdavam terorizam ni u kom slučaju i čovjek sam mira, ne mogu čuditi tome da postoje ljudi koji će otići u Izrael i negdje se raznijeti. I nadam se da će takva situacija prestati u našoj skoroj budućosti, jer to je nedopustivo… ali nije to jedina nedopustiva stvar i veliki zločin u našem svijetu. Još veći zločini su siromaštvo i glad,koji su takodjer nepotrebni i nedopustivi. Osobno sam veliki optimist što se tiče toga i vjerujem, a umišljam si da to vjerujem na temelju čvrstih razloga, da će te stvari u našoj bliskoj budućnosti nestati.

Komentar by zvk

September 3, 2006 @ 4:34 pm

Sviđaju mi se ti članci. Jedino bih volio da je dio ključnih argumenata potkrijepljen referencama (linkovi, knjige…), kako bi se tekst mogao koristiti kao ozbiljniji argument, a ne samo neobavezni esej. Ovako je potreban malo veći napor da se do toga dođe, a kad ste vi već došli do toga bilo bi zgodno da i drugi vide kako.

Komentar by bezkomentara

September 3, 2006 @ 5:38 pm

Reference prema kojima je pisan članak dani su uz post pod stavkom “resursi” i ovo nije nimalo neobavezan esej nego plod nekoliko sati izučavanja te teme. Zahvaljujem na komentaru… :-)

Komentar by massaron

May 10, 2007 @ 1:04 am

svaka napredna drzava pokusava obezbjediti svom stanovnistvu najpovoljnije snadbijevanje energentima jer to u svakom slucaju jaca i nju samu.osim sto se iran skoro poduplao sa stanovnistvom pocinju naravno rasti i apetiti vlasti da se nezavisno izgradi najbolje rijesenje za samostalno unapredenje drzavnih interesa.iako ostale vladajuce nacije strahuju od nuklearnog programa irana koji bi se mozda i mogao upotrebiti u vojne svrhe nemojmo zaboraviti da ovi ostali su ucinili vise zla ovom svijetu i pojedinacno gledano nego iran.ja bih se pocinjao brinuti za naftu koje je sve manje a vladajuce drzave pod svaku cijenu zele se dokopati svih rezervi u svijetu.sta cemo kada jednog dana ne bude pijace vode???

Komentar by Srbin

December 21, 2007 @ 5:18 pm

Mislim da je se konacno nasao neko koce da pokaze zube SAD.Iran ima potpuno pravo da radi na izradi nuklearne bombe.Amerikanci nemaju pravo da im to osporavaju,jer prvo trebaju da vide kako oni zele da sprovode politiku protiv koje je vecina zemalja.Svi problemi koji se danas javljaju u Iraku,Avganistanu i oko Kosova je neodgovorna politika SAD-a,zato podrzavam Iran i mislim da ima puno pravo u nastojanju da izrade atomsku bombu.Kao sto je uocljivo da se problem Kosova ne moze resiti kompromisom izmedju Srba i Albanaca,jer ocito da SAD podrzava Albanske separatiste,isto tako ne moze doci do prekida rata u Iraku I Avganistanu jer njihov predsednik zeli da se rat nastavi samo da bi zadovoljili svoje interese.

[ RSS komentara] [Trackback URI.]

Napomena: Znam da u osnovnoj niti srednjoj vjerojatno niste voljeli matematiku, ali za razliku od vas, uistinu sam uvjeren da spammeri ne znaju zbrajati i to je ono što vas čini čovjekom, a ne zlobnom mašinom... :-)

A sada nabacite osmijeh te polagano i bez ljutnje upišite komentar kojeg ste željeli... :-)